ΠΡΑΓΜΑΤΟΠΟΙΗΘΗΚΕ Η Δ’ ΔΙΑΛΕΞΗ ΤΟΥ ΣΑΛΑΜΙΝΙΟΥ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ
Πραγματοποιήθηκε με ιδιαίτερη επιτυχία η τέταρτη κατά σειρά διάλεξη του Σαλαμίνιου Ελεύθερου Πανεπιστημίου Αμμοχώστου, την Πέμπτη 15 Ιανουαρίου, στην Ιερά Μητρόπολη Κωνσταντίας και Αμμοχώστου. Ομιλητής ήταν ο Επίκουρος Καθηγητής Βυζαντινής Αρχαιολογίας και Τέχνης Αθανάσιος Κ. Βιώνης από το Τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας του Πανεπιστημίου Κύπρου.
Κατά τη διάλεξη με θέμα «Διατροφή & καθημερινή ζωή στο Βυζάντιο μέσα από τα αρχαιολογικά τεκμήρια και την τέχνη», ο κ. Βιώνης εξέτασε θέματα που σχετίζονται με τις διατροφικές συνήθειες των Βυζαντινών από τον 5ο ως και τον 15ο αιώνα, μέσα από την εξέταση αρχαιολογικών καταλοίπων (όπως τα κεραμικά επιτραπέζια σκεύη και οι κεραμικές χύτρες), και με τη βοήθεια της εικονογραφίας και των γραπτών πηγών. Έμφαση δόθηκε στα οικιακά σκεύη και στα είδη διατροφής τα οποία ο Βυζαντινός άνθρωπος κατανάλωνε, καθώς και στον τρόπο με τον οποίο μαγείρευε, σέρβιρε και κατανάλωνε την τροφή του στον ιδιωτικό του χώρο. Κεντρικός άξονας διερεύνησης του θέματος αποτελούσαν τα εμφιαλωμένα επιτραπέζια κεραμικά σκεύη (για την κατανάλωση του φαγητού στο τραπέζι), καθώς επίσης και η ποικιλία άλλων χρηστικών αγγείων, όπως τα πιθάρια (για την αποθήκευση τροφίμων), οι στάμνοι (για τη μεταφορά και αποθήκευση πόσιμου νερού), μικρές κανάτες (για το σερβίρισμα κρασιού και νερού στο τραπέζι), χύτρες διαφόρων μεγεθών (για το μαγείρεμα του φαγητού) κ.ά. Επιπλέον, η μελέτη σκηνών δείπνου σε βυζαντινά χειρόγραφα, εκκλησιαστικές τοιχογραφίες και φορητές εικόνες, όπως ο «Μυστικός Δείπνος», ο «Γάμος στην Κανά» ή η «Φιλοξενία του Αβραάμ», αποτελούν πολλές φορές σημαντική πηγή πληροφοριών για τα γεύματα, τον τρόπο σερβιρίσματος και τα διάφορα κεραμικά σκεύη που βρίσκονταν σε χρήση ανά εποχή. Ο ομιλητής έθιξε τα παραπάνω θέματα μέσα από αναφορές σε αρχαιολογικά κατάλοιπα και στην εκκλησιαστική τέχνη του Ελλαδικού χώρου, της Μικράς Ασίας και της Κύπρου.
Ακολούθησε γόνιμη συζήτηση με σειρά ερωτήσεων από το κοινό, που είχε παρακολουθήσει με αμείωτο ενδιαφέρον την όλη διάλεξη και ο ομιλητής με τις απαντήσεις του διευκρίνισε περαιτέρω ορισμένα από τα σημεία της ομιλίας του.