Μεγάλη Τετάρτη: Η εν πολλαίς αμαρτίες περιπεσούσα γυνή
Το απόγευμα της Μεγάλης Τρίτης, τελέστηκε στους ιερούς ναούς η τρίτη και τελευταία ακολουθία του Νυμφίου. Οι θειότατοι Πατέρες θέσπισαν τη Μεγάλη Τετάρτη να ενθυμούμεθα την αμαρτωλή γυναίκα, που άλειψε με μύρο τα πόδια του Κυρίου (Μτθ. κστ΄6-16).
Το γεγονός αυτό έλαβε χώρα λίγο πριν από το Πάθος του Κυρίου.
Η μετάνοια αυτής της γυναίκας παρουσιάζεται σε αντιδιαστολή με την προδοσία του Ιούδα. Όταν η γυναίκα άρχισε να μυρώνει τα πόδια του Κυρίου, ο Ιούδας θεώρησε την ενέργεια αυτή ως σπατάλη. Έλεγε υποκριτικά πως τα χρήματα του μύρου θα βοηθούσαν κάποιους φτωχούς. Όταν ο Χριστός δεν την σταμάτησε, ο Ιούδας έτρεξε στους αρχιερείς των Ιουδαίων και συμφώνησε τη σύλληψη του Χριστού παίρνοντας τα τριάντα αργύρια. Σε κάποια σημεία της υμνογραφίας της ημέρας παρουσιάζεται και η σύγκληση του παράνομου συνεδρίου των Ιουδαίων, για να αποφασίσουν την καταδίκη του Ιησού Χριστού. Με την υπενθύμιση της μετάνοιας της αμαρτωλής γυναίκας η Εκκλησία μάς καλεί να μετανοήσουμε κι εμείς.
Ιδιαίτερη ποιητική και μουσική αξία έχει το τροπάριο της υμνογράφου Κασσιανής, που ακούγεται στο τέλος της ακολουθίας. Εκεί η αμαρτωλός γυναίκα, που παίρνει πριν τον θάνατο του Κυρίου τον ρόλο των μυροφόρων γυναικών και αλείφει με μύρο το σώμα του Κυρίου, ζητά από τον Κύριο, που δημιουργεί τα νέφη της βροχής, να δεχθεί τα δάκρυά της. Επίσης παρακαλεί τον Κύριο να καμφθεί προς τους στεναγμούς της καρδιάς της, αυτός που κατέβηκε από τους ουρανούς κατά την ενανθρώπησή Του. Τελειώνει ζητώντας από τον Κύριο να μην την παραβλέψει, γιατί η αγάπη Του είναι αμέτρητη.
Ο Πανιερώτατος Μητροπολίτης μας κ. Βασίλειος, χοροστάτησε της ακολουθίας -εκ του παραθρονίου- στον Μητροπολιτικό Ναό του Αγίου Γεωργίου.
Πριν το τέλος της ακολουθίας αναφέρθηκε πολύ σύντομα στα δυο γεγονότα τα οποία μας παρουσιάζει η Εκκλησία κατά την αποψινή ακολουθία i) το περιστατικό της άλειψης του Κυρίου με μύρο από την πόρνη γυναίκα, το οποίο προτύπωνε την πορεία του Χριστού προς τον σταυρικό Του θάνατο ii) την προδοσία του Ιούδα.
Η γυναίκα πήγε να εκφράσει την πίστη και ευγνωμοσύνη της σ’ αυτόν ο οποίος ήλθε στον κόσμο για ν’ αγκαλιάσει όλους τους περιθωριοποιημένους από την κοινωνία και θεωρούμενους ως αμαρτωλούς, ενώ ο Ιούδας από μαθητής του Χριστού γίνεται προδότης.
Στάθηκε επίσης στην αναφορά του Αγίου Επιφανίου, Αρχιεπισκόπου Κύπρου, ο οποίος αντιπαραβάλλει το πρώτο γράμμα του ονόματος του Ιησού Χριστού (Ι) με την αριθμητική του θέση (10) κάνοντας τον υπολογισμό των ημερών σύμφωνα με τα εβραϊκά έθιμα για τον εορτασμό του εβραϊκού Πάσχα. Η νηστεία της Τετάρτης, θεσπίστηκε γιατί είναι η ημέρας προδοσίας του Ιούδα, ενώ η Παρασκευή η Σταύρωση του Ιησού Χριστού. Το ίδιο σκεπτικό εκφράζει και 800 χρόνια μετά, ο Άγιος Νεόφυτος ο Έγκλειστος.
Ευχήθηκε μέσα από συμμετοχή μας σ’ αυτές τις ιερές ακολουθίες να φθάσουμε τη χαρά της Αναστάσεως για να λαμπροφορήσουν τα πρόσωπα μας και να σταματήσουν οι προδοσίες και όποιες καταστροφές συμβαίνουν στον κόσμο σήμερα.
©® pndiaconia.imc. Απαγορεύεται ρητά η χρήση, αναπαραγωγή ή αναδημοσίευσή της παρούσης, ολική ή μερική, χωρίς να έχει χορηγηθεί άδεια από τον συντάκτη.