skip to Main Content

Η Αγία Άννα (9 Δεκεμβρίου)

Η Αγία Άννα ανήκει στα ιερά πρόσωπα που η Θεία Χάρη αξίωσε να συμμετάσχουν ενεργά στο σχέδιο της σωτηρίας των ανθρώπων. Καταγόταν από τη βασιλική γενιά του Δαβίδ και ο πατέρας της, Ματθάν, ανήκε στην τάξη των ιερέων. Παντρεύτηκε τον ευσεβή Ιωακείμ, που και αυτός με τη σειρά του, καταγόταν από τη γενιά του Δαβίδ.

Η παράδοση αναφέρει ότι η οικία του ευσεβούς ζεύγους βρισκόταν κοντά στην κολυμβήθρα της Βηθεσδά και στο Ναό του Σολομώντος. Καθημερινά ανέβαιναν στο Ναό για να προσευχηθούν και να παρακαλέσουν το Θεό να χαρίσει σε αυτούς ‹‹καρπόν κοιλίας››. Η ατεκνία ήταν κάτι που τους πλήγωνε βαθιά, γιατί σύμφωνα με τον ιουδαϊκό νόμο, τα δώρα των ατέκνων δεν γίνονταν δεκτά στο Ναό.

Τα χρόνια περνούσαν και το πολυπόθητο τέκνο δεν ερχόταν. Παρ’ όλα αυτά δεν έχαναν την πίστη τους και παρακαλούσαν θερμά το Θεό να τους χαρίσει ένα παιδί. Χρόνια ολόκληρα πολιορκούσαν με θερμές προσευχές το θρόνο του Θεού με αυτό το αίτημα. Υποσχέθηκαν, αν αποκτούσαν παιδί, να το αφιέρωναν στην υπηρεσία Του.

Τελικά ήλθε το πλήρωμα του χρόνου, όταν το ζεύγος έφτασε σε πολύ προχωρημένη ηλικία. Ο Θεός τόσα χρόνια δοκίμαζε την πίστη και την υπομονή των πιστών δούλων του, όπως ‹‹τον χρυσό εν χωνευτηρίω››, για να αναδειχθούν αντάξιοι της τιμής να γίνουν γονείς της Θεοτόκου. Η παράδοση αναφέρει ότι για εντονότερη προσευχή ο Ιωακείμ πήγε στο όρος και η Άννα σε περιβόλι, για να παρακαλέσουν μαζί και οι δύο τον Θεό. Η Άννα μάλιστα υποσχέθηκε, αν αποκτούσε τέκνο θα τον αφιέρωνε στο Θεό. Εκεί της παρουσιάστηκε ο Αρχάγγελος Γαβριήλ για να της αναγγείλει το χαρμόσυνο γεγονός της τεκνογονίας. Κατόπιν, ο Αρχάγγελος εμφανίστηκε και στον Ιωακείμ.

Το θαύμα της σύλληψης της Παναγίας από την Άννα που ξεπερνούσε τους νόμους της φύσης προετοίμαζε ένα ακόμα μεγαλύτερο. Η Θεία Βούληση προετοίμαζε την ‹‹άσπορον σύλληψιν›› και ‹‹άφθορον γέννηση›› του Χριστού από την Παρθένο Μαρία. Η ηλικιωμένη και στείρα για τον κόσμο Άννα απέκτησε με τη Θεία Χάρη κόρη, τη μητέρα του Σωτήρα.

Οι ηλικιωμένοι γονείς δέχτηκαν με δάκρυα χαράς το δώρο του Θεού και δοξολογούσαν το Θεό για την ασύγκριτη Χάρη και τη θεία τεκνογονία που αξιώθηκαν. Δεν ξέχασαν την υπόσχεσή τους και μόλις η Παναγία έγινε τριών ετών την αφιέρωσαν στο Ναό ενώπιον του Αρχιερέως Ζαχαρία.

Η Αγία πέρασε τα τελευταία χρόνια της επίγειας ζωής της προσευχόμενη και καθημερινά παρηγορούσε, ελεούσε και βοηθούσε τους φτωχούς. Η παράδοση αναφέρει ότι παρέδωσε τη δίκαιη ψυχή της σε ηλικία 69 ετών.

Στο όνομά της είναι αφιερωμένη η μεγαλύτερη και αρχαιότερη σκήτη του Αγίου Όρους. Η σκήτη βρίσκεται στο νοτιότερο άκρο του περιβολιού της Παναγίας. Εκεί φυλάσσεται το αριστερό της πόδι, ενώ η Ιερά Μονή Κουτλουμουσίου έχει την ευλογία να κατέχει την κνήμη του δεξιού ποδιού της.

Αύριο, 9 Δεκεμβρίου, που η Εκκλησία μας εορτάζει τη σύλληψη της Παναγίας, ας μη χάνουμε ποτέ την πίστη και την ελπίδα μας στο Θεό, όπως οι ευσεβείς Θεοπροπάτορες Ιωακείμ και Άννα. Ας έχουμε την ευχή τους και να επικαλούμαστε συχνά τη δύναμη της μεσιτείας τους.

Επιμέλεια: Ρένος Κωνσταντίνου, θεολόγος Καθηγητής Μ.Ε

  Αποστολικό Ανάγνωσμα 
 Πρωτότυπο Κείμενο (Γαλ. 4:22-27) 
Ἀδελφοί, Αβραὰμ δύο υἱοὺς ἔσχεν, ἕνα ἐκ τῆς παιδίσκης καὶ ἕνα ἐκ τῆς ἐλευθέρας. Ἀλλ᾿ ὁ μὲν ἐκ τῆς παιδίσκης κατὰ σάρκα γεγέννηται, ὁ δὲ ἐκ τῆς ἐλευθέρας διὰ τῆς ἐπαγγελίας. Ἅτινά ἐστιν ἀλληγορούμενα. Αὗται γάρ εἰσι δύο διαθῆκαι, μία μὲν ἀπὸ ὄρους Σινᾶ, εἰς δουλείαν γεννῶσα, ἥτις ἐστὶν ῎Αγαρ. Τὸ γὰρ ῎Αγαρ Σινᾶ ὄρος ἐστὶν ἐν τῇ ᾿Αραβίᾳ, συστοιχεῖ δὲ τῇ νῦν ῾Ιερουσαλήμ, δουλεύει δὲ μετὰ τῶν τέκνων αὐτῆς· ἡ δὲ ἄνω ῾Ιερουσαλὴμ ἐλευθέρα ἐστίν, ἥτις ἐστὶ μήτηρ πάντων ἡμῶν. Γέγραπται γάρ· «Εὐφράνθητι στεῖρα ἡ οὐ τίκτουσα, ῥῆξον καὶ βόησον οὐκ ὠδίνουσα· ὅτι πολλὰ τὰ τέκνα τῆς ἐρήμου μᾶλλον ἢ τῆς ἐχούσης τὸν ἄνδρα».
 
Νεοελληνική Απόδοση
 Αδελφοί, ο Αβραάμ απέκτησε δύο γιους, έναν από τη δούλη κι έναν από την ελεύθερη γυναίκα του. Ο γιος της δούλης όμως γεννήθηκε σύμφωνα με τους φυσικούς νόμους, ενώ ο γιος της ελεύθερης σύμ­φωνα με την υπόσχεση του Θεού. Αυτά πρέπει να τα καταλάβουμε σαν μια εικόνα. Οι γυναίκες δηλαδή είναι οι δύο διαθήκες: η μια στο όρος Σινά, που γεννά δούλους, κι αυτή είναι η Άγαρ. Το Άγαρ ση­μαίνει το όρος Σινά στην Αραβία, κι αντιστοιχεί στην τωρινή Ιερουσα­λήμ, που πραγματικά είναι υπόδουλη, αυτή και τα παιδιά της. Αντίθετα, η ουράνια Ιερουσαλήμ είναι ελεύθερη, κι αυτή είναι η μητέρα όλων μας. Λέει σχετικά η Γραφή: Να χαίρεσαι, στείρα, που δε γεννάς! φώναξε και κράξε με χαρά, εσύ που δεν κοιλοπονάς! Γιατί είναι περισσότερα τα παιδιά της διωγμένης παρά αυτής που έχει τον άντρα.
___________________________________________________________________________  
Ευαγγελικό Ανάγνωσμα  
Πρωτότυπο Κείμενο (Λκ. 8:16-21) 
Εἶπεν ὁ Κύριος· Οὐδεὶς, λύχνον ἅψας, καλύπτει αὐτὸν σκεύει, ἢ ὑποκάτω κλίνης τίθησιν, ἀλλ᾿ ἐπὶ λυχνίας ἐπιτίθησιν, ἵνα οἱ εἰσπορευόμενοι βλέπωσι τὸ φῶς. Οὐ γάρ ἐστι κρυπτὸν, ὃ οὐ φανερὸν γενήσεται, οὐδὲ ἀπόκρυφον, ὃ οὐ γνωσθήσεται, καὶ εἰς φανερὸν ἔλθῃ. Βλέπετε οὖν πῶς ἀκούετε· ὃς γὰρ ἐὰν ἔχῃ, δοθήσεται αὐτῷ, καὶ ὃς ἐὰν μὴ ἔχῃ, καὶ ὃ δοκεῖ ἔχειν, ἀρθήσεται ἀπ᾿ αὐτοῦ. Παρεγένοντο δὲ πρὸς αὐτὸν ἡ Μήτηρ καὶ οἱ ἀδελφοί αὐτοῦ, καὶ οὐκ ἠδύναντο συντυχεῖν αὐτῷ διὰ τὸν ὄχλον. Καὶ ἀπηγγέλη αὐτῷ, λεγόντων· Ἡ Μήτηρ σου καὶ οἱ ἀδελφοί σου ἑστήκασιν ἔξω, ἰδεῖν σε θέλοντες. Ὁ δὲ ἀποκριθεὶς, εἶπε πρὸς αὐτούς· Μήτηρ μου καὶ ἀδελφοί μου, οὗτοί εἰσιν, οἱ τὸν λόγον τοῦ Θεοῦ ἀκούοντες, καὶ ποιοῦντες αὐτόν.
 
Νεοελληνική Απόδοση 
Είπε ο Κύριος, κανένας όταν ανάβει το λυχνάρι δεν το καλύπτει με κάποιο σκεύος ούτε το βάζει κάτω απ’ το κρεβάτι. Το τοποθετεί πάνω στο λυχνοστάτη, για να βλέπουν το φως όσοι μπαίνουν. Δεν υπάρχει τίπο­τε κρυφό που δε θα γίνει φανερό ούτε μυστικό που δε θα μαθευτεί και δε θα έρθει στο φως. Προσέξτε λοιπόν καλά αυτά που ακούτε, γιατί όποιος έχει θα του δοθεί, κι όποιος δεν έχει θα του αφαιρεθεί και αυτό που νομίζει ότι έχει». Ήρθαν τότε να συναντήσουν τον Ιησού η μητέρα του και τ’ αδέλφια του, δεν μπορούσαν όμως να τον πλησιάσουν από τον πολύ κό­σμο. Τον ειδοποίησαν τότε: «Η μητέρα σου και τ’ αδέλφια σου στέ­κονται έξω και θέλουν να σε δουν». Εκείνος τους αποκρίθηκε και τους είπε: «Μητέρα μου και αδέλφια μου είναι αυτοί εδώ που ακούνε το λόγο του Θεού και τον εφαρμόζουν.
Back To Top