skip to Main Content

Τετάρτη, 12 Ιουνίου 2024, Απόδοση εορτής του Πάσχα

Μαρτύρων Αντωνίνης και Ιωάννου του στρατιώτου. Οσίων Ονούφριου του Αιγυπτίου (†δ΄αι. ) και Πέτρου του εν Άθω. Ζήνωνος επισκόπου Κυρήνειας, Ιουλιανού του εις τα Λίβα, Τριφυλίου επισκόπου Λευκωσίας, Ευλογίου πατριάρχου Αντιοχείας και Αρσενίου του Ρώσου. Νεομάρτυρος Ιωάννου (1).

(1) Ο άγιος Νεομάρτυς Ιωάννης, καταγόταν από την Τραπεζούντα, της οποίας και χρημάτισε πρόκριτος. Ήταν λόγιος και συγχρόνως πολύ ευσεβής. Όταν κάποτε ταξίδευε με κάποιο Τούρκικο πλοίο συνοδεύοντας τα εμπορεύματά του, η προσευχή και η νηστεία που εκδήλωσε κατά τη διάρκεια του ταξιδιού, νίκησαν το φθόνο του Τούρκου πλοιάρχου, ο οποίος προσπάθησε να τον προσηλυτίσει. Επειδή όμως δεν τα κατάφερε και ο Ιωάννης του απέδειξε τις πλάνες του Ισλαμ, όταν έφθασαν στο Άκκερμαν τον συκοφάντησε στο Τούρκο ηγεμόνα, ότι δήθεν έδωσε λόγο να γίνει μουσουλμάνος. Με τιμές οδηγήθηκε μπροστά στον ηγεμόνα, ο οποίος με διάφορες κολακείες και υποσχέσεις προσπάθησε να τον μεταπείσει. Αλλά ο Ιωάννης με σθένος και παρρησία ομολόγησε ότι θα παρέμενε χριστιανός όσα χρήματα και αξιώματα και εάν του προσφέρουν. Εξοργισμένος ο ηγεμόνας διέταξε να τον βασανίσουν σκληρά, ώστε το αίμα του έτρεχε σαν ποτάμι. Βλέποντας ο ηγεμόνας και μετά τα βασανιστήρια, την καρτερία του μάρτυρα, διέταξε να τον μαστιγώσουν και στη συνέχεια να τον δέσουν στην ουρά ενός αλόγου και να τον περιφέρουν στους δρόμους της πόλης. Όταν δε περνούσε από την εβραϊκή συνοικία, οι Εβραίοι έβριζαν και κακοποιούσαν τον Ιωάννη. Κάποιος μάλιστα πήρε το σπαθί του και του έκοψε το κεφάλι στις 12 Ιουνίου 1492, χαρίζοντάς του τον αμαράντινο στέφανο της δόξας. Αργότερα με βασιλικές τιμές, το σεπτό λείψανό του μετακομίσθηκε στη Σαντσιάβα της Μολδαβίας, όπου επιτελεί ακόμη δεκάδες θαύματα.

Αποστολικό Ανάγνωσμα

Πρωτότυπο Κείμενο (Πραξ. 18:21-28)

Ἐν ταῖς ἡμέραις ἐκείναις, κατελθὼν ὁ Παῦλος εἰς Καισάρειαν, ἀναβὰς καὶ ἀσπασάμενος τὴν ἐκκλησίαν κατέβη εἰς ᾿Αντιόχειαν, καὶ ποιήσας χρόνον τινὰ ἐξῆλθε διερχόμενος καθεξῆς τὴν Γαλατικὴν χώραν καὶ Φρυγίαν, ἐπιστηρίζων πάντας τοὺς μαθητάς. ᾿Ιουδαῖος δέ τις ᾿Απολλὼς ὀνόματι, ᾿Αλεξανδρεὺς τῷ γένει, ἀνὴρ λόγιος, κατήντησεν εἰς ῎Εφεσον, δυνατὸς ὢν ἐν ταῖς γραφαῖς. Οὗτος ἦν κατηχημένος τὴν ὁδὸν τοῦ Κυρίου, καὶ ζέων τῷ Πνεύματι ἐλάλει καὶ ἐδίδασκεν ἀκριβῶς τὰ περὶ τοῦ Κυρίου, ἐπιστάμενος μόνον τὸ βάπτισμα ᾿Ιωάννου· οὗτός τε ἤρξατο παρρησιάζεσθαι ἐν τῇ συναγωγῇ. κούσαντες δὲ αὐτοῦ ᾿Ακύλας καὶ Πρίσκιλλα προσελάβοντο αὐτὸν καὶ ἀκριβέστερον αὐτῷ ἐξέθεντο τὴν ὁδὸν τοῦ Θεοῦ. Βουλομένου δὲ αὐτοῦ διελθεῖν εἰς τὴν ᾿Αχαΐαν προτρεψάμενοι οἱ ἀδελφοὶ ἔγραψαν τοῖς μαθηταῖς ἀποδέξασθαι αὐτόν· ὃς παραγενόμενος συνεβάλετο πολὺ τοῖς πεπιστευκόσι διὰ τῆς χάριτος· εὐτόνως γὰρ τοῖς ᾿Ιουδαίοις διακατηλέγχετο δημοσίᾳ ἐπιδεικνὺς διὰ τῶν γραφῶν εἶναι τὸν Χριστὸν ᾿Ιησοῦν.

Νεοελληνική Απόδοση

Εκείνες τις μέρες, ο Παύλος αποβιβάστηκε στην Καισάρεια κι από κει ανέβηκε στην Ιερουσαλήμ, να χαι­ρετίσει την κοινότητα των πιστών. Ύστερα κατέβηκε στην Αντιόχεια. Εκεί έμεινε λίγο καιρό κι ύστερα αναχώρησε. Περιόδευσε τη χώρα της Γαλατίας και τη Φρυγία, στηρίζοντας στην πίστη όλους τους χρι­στιανούς. Στο μεταξύ έφτασε στην Έφεσο ένας Ιουδαίος, που τον έλεγαν Απολλώ και καταγόταν από την Αλεξάνδρεια· ήταν προικισμένος ρήτορας και ήξερε καλά τη Γραφή Είχε κατηχηθεί στην οδό του Κυρίου και με μεγάλο ζήλο κήρυττε, και δίδασκε με ακρίβεια για τον Ιησού, αν και του ήτανε γνωστό μόνο το βάπτισμα του Ιωάννη. Κι αυ­τός άρχισε να μιλάει με παρρησία στη συναγωγή. Όταν τον άκουσαν η Πρίσκιλλα και ο Ακύλας, τον πήραν κοντά τους και του εξέθεσαν την οδό του Θεού με πιο μεγάλη ακρίβεια. Όταν κατόπιν αυτός ήθελε να περάσει στην Αχαΐα οι αδελφοί έγραψαν στους πιστούς και τους συνιστούσαν να τον δεχτούν με εμπι­στοσύνη. Πραγματικά, όταν πήγε εκεί, βοήθησε πολύ με τα χαρίσμα­τά του εκείνους που είχαν πιστέψει. Γιατί με δύναμη αποστόμωνε σε δημόσιες συζητήσεις τους Ιουδαίους και έφερνε αποδείξεις μέσα από τις Γραφές ότι ο Ιησούς είναι ο Μεσσίας.

___________________________________________________________________________

 

Ευαγγελικό Ανάγνωσμα

Πρωτότυπο Κείμενο (Ιω.12: 36-47)

Εἶπεν ὁ Κύριος πρὸς τοὺς ἐληλυθότας πρὸς αὐτὸν Ἰουδαίους· Ἕως τὸ φῶς ἔχετε, πιστεύετε εἰς τὸ φῶς, ἵνα υἱοὶ φωτὸς γένησθε. Ταῦτα ἐλάλησεν ὁ ᾿Ιησοῦς, καὶ ἀπελθὼν ἐκρύβη ἀπ᾿ αὐτῶν. Τοσαῦτα δὲ αὐτοῦ σημεῖα πεποιηκότος ἔμπροσθεν αὐτῶν οὐκ ἐπίστευον εἰς αὐτόν, ἵνα ὁ λόγος ῾Ησαΐου τοῦ προφήτου πληρωθῇ ὃν εἶπε· Κύριε, τίς ἐπίστευσε τῇ ἀκοῇ ἡμῶν; καὶ ὁ βραχίων Κυρίου τίνι ἀπεκαλύφθη; Διὰ τοῦτο οὐκ ἠδύναντο πιστεύειν, ὅτι πάλιν εἶπεν ῾Ησαΐας· Τετύφλωκεν αὐτῶν τοὺς ὀφθαλμοὺς, καὶ πεπώρωκεν αὐτῶν τὴν καρδίαν· ἵνα μὴ ἴδωσι τοῖς ὀφθαλμοῖς, καὶ νοήσωσι τῇ καρδίᾳ, καὶ ἐπιστραφῶσι, καὶ ἰάσομαι αὐτούς. Ταῦτα εἶπεν ῾Ησαΐας, ὅτε εἶδε τὴν δόξαν αὐτοῦ, καὶ ἐλάλησε περὶ αὐτοῦ. Ὅμως μέντοι καὶ ἐκ τῶν ἀρχόντων πολλοὶ ἐπίστευσαν εἰς αὐτόν· ἀλλὰ διὰ τοὺς Φαρισαίους οὐχ ὡμολόγουν, ἵνα μὴ ἀποσυνάγωγοι γένωνται· ἠγάπησαν γὰρ τὴν δόξαν τῶν ἀνθρώπων μᾶλλον ἤπερ τὴν δόξαν τοῦ Θεοῦ. ᾿Ιησοῦς δὲ ἔκραξε καὶ εἶπεν· Ὁ πιστεύων εἰς ἐμὲ οὐ πιστεύει εἰς ἐμέ, ἀλλ᾿ εἰς τὸν πέμψαντά με· καὶ ὁ θεωρῶν ἐμὲ, θεωρεῖ τὸν πέμψαντά με. Ἐγὼ φῶς εἰς τὸν κόσμον ἐλήλυθα, ἵνα πᾶς ὁ πιστεύων εἰς ἐμὲ ἐν τῇ σκοτίᾳ μὴ μείνῃ. Καὶ ἐάν τίς μου ἀκούσῃ τῶν ῥημάτων καὶ μὴ πιστεύσῃ, ἐγὼ οὐ κρίνω αὐτόν. Οὐ γὰρ ἦλθον ἵνα κρίνω τὸν κόσμον, ἀλλ᾿ ἵνα σώσω τὸν κόσμον.  

Νεοελληνική Απόδοση 

Είπε ο Κύριος προς τους ερχόμενους προς αυτόν Ιουδαίους· όσο έχετε το φως πιστεύετε στο φως, για να γίνετε παιδιά του φωτός. Αυτά είπε ο Ιησούς, κι έφυγε και κρύφτηκε μακριά τους. Και μολονότι είχε κάνει τόσα θαύματα μπροστά στα μάτια τους, δεν πί­στευαν σ’ αυτόν, έτσι ώστε να επαληθευτούν τα λόγια που είχε πει ο προφήτης Ησαΐας: Κύριε, ποιος πίστεψε στο μήνυμά μας: Σε ποιον φανέρωσε ο Κύριος τη δύναμή του; Ο Ησαΐας είχε πει επίσης για ποιο λόγο αυτοί δεν μπορούσαν να πιστέψουν: Ο Θεός τύφλωσε τα μάτια τους και σκότισε το νου τους, έτσι που να μη δούνε με τα μάτια τους, και με το νου τους να μην καταλάβουν,κι επιστρέψουν σ’ εμένα και τους γιατρέψω. Αυτά τα είχε πει ο Ησαίας για τον Ιησού· κι είχε μιλήσει έτσι γι’ αυ­τόν, όταν είδε τη δόξα του. Πολλοί ωστόσο κι από τους άρχοντες πί­στεψαν σ’ αυτόν, αλλά δεν ομολογούσαν την πίστη τους εξαιτίας των Φαρισαίων, για να μην τους διώξουν από τη συναγωγή. Προτίμησαν τον έπαινο των ανθρώπων παρά τον έπαινο του Θεού. Ο Ιησούς φώναξε δυνατά και είπε: «Αυτός που πιστεύει σ’ εμένα, δεν πιστεύει μόνο σ’ εμένα, αλλά και σ’ εκείνον που μ’ έστειλε· κι αυτός που βλέπει εμένα, βλέπει κι εκείνον που μ’ έστειλε. Εγώ ήρθα στον κόσμο σαν φως, έτσι ώστε όποιος πιστεύει σ’ εμένα να μη μείνει στο σκοτάδι. Όποιος ακούσει τα λόγια μου και δεν τα δεχτεί, αυτόν δεν θα τον κρίνω εγώ, γιατί δεν ήρθα για να καταδικάσω τον κόσμο, αλλά για να τον σώσω.

Back To Top